Dr. Tobias Gutmann

Research Associate

Primary School Didactics

Room: E.03, ground floor
Baderstraße 6, 17489 Greifswald
Tel.: +49 3834 420 3459
tobias.gutmann@uni-greifswald.de

Consultation hours: by arrangement

Short CV

Tobias Gutmann studied philosophy at the Humboldt University in Berlin and completed his doctorate at the University of Duisburg-Essen with a thesis on the critique of moral principles. From 2016 to 2022, he was a research assistant at the Chair of Didactics of Philosophy with Children at Chemnitz University of Technology. He also taught as a substitute teacher for ethics at a primary school in Leipzig. Since the summer semester of 2022, he has been a research assistant at the Institute of Philosophy at the University of Greifswald, where he is responsible for primary school didactics.

Main areas of research

Didactics of philosophy

Philosophy with Children

Normative ethics and metaethics

Publications (selection)
Monograph

Moral ohne Prinzipien? Eine Kritik normativer Moraltheorien. Königshausen & Neumann 2018.

Edited volumes

- zus. mit  M. Kim, S. Peukert: Philosophiedidaktik 4.0? Chancen und Risiken der digitalen Lehre in der Philosophie, Metzler 2022.

- zus. mit J. Friedrich, M. Kim, K. Neef: Werte im Ethikunterricht. An den Grenzen der Wertneutralität, Barbara Budrich 2021.

Essays

- Verständnis schaffen für religiöse Lebensweisen im Ethikunterricht? In: Torkler, René und Tiedemann, Markus (Hrsg.): "Wie hast Du's mit den Religionen?" Religion und Bildung im Ethik- und Philosophieunterricht. Thelem 2023, S. 127-139.

- Philosophieren mit Kindern – ein Angriff auf die Philosophie und das Kind? In: Bussmann, Bettina (Hrsg.): Philosophiedidaktik und Bildungsphilosophie. Kontroversen und neue Aufgaben. Metzler 2023, S. 105-119.

- What is it like to teach philosophy online? Experiences and satisfaction of lecturers at german universities in the first "Corona semester", in: Journal of Didactics of Philosophy, Vol. 6, 2022, S. 1-36. (Zusammen mit Minkyung Kim, Sophia Peukert, Sarah Hennecke)

- Schulung der Urteilskraft als notwendige Bedingung für Positionalität – Herausforderungen beim Philosophieren mit Kindern und Jugendlichen, in: Zimmermann, Mirjam et al. (Hrsg.): Jahrbuch für Kinder- und Jugendtheologie, Band 5, Calwer 2022, S. 149-158.

- Dammbruch mit Zuschauer. Argumentationsschulung mit Dammbruchargumenten, in: Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik, Heft 1 (2022), S. 78-88.

- Grundkurs Ethik – Erziehung zum Relativismus?, in: Friedrich, J./Gutmann, T./ Kim, M./ Neef, K. (Hrsg.): Werte im Ethikunterricht. An den Grenzen der Wertneutralität, Barbara Budrich 2021, S. 275-297.

- Sollten wir auf die Trolley-Fälle verzichten? Eine Kritik der Kritik Woods, in: Zeitschrift für praktische Philosophie, Band 8, Heft 2 (2021), S. 323-350.

- Darf der Staat von Migrant*innen fordern, sich zu integrieren?, in: Zeitschrift für Ethik und Moralphilosophie 4, (2021), S. 293-312.

- Soziale Medien und das Selbst, in: Philosophie und Ethik in der Grundschule, Ausgabe 2 (2020), S. 6-8.